Saturday, January 29, 2011

Anak Ayam

Haiwan yang paling laju di dunia adalah anak ayam. Kenapa? Bunyinya berciap. Benda yang beciap adalah paling laju. " Ciap-ciap, ciap-ciap " anak ayam menangis jatuh ke dalam longkang. Ibunya ke hulu ke hilir ingin membantu tetapi tidak berdaya." Kok-kok-kok " ibu ayam minta anaknya bersabar. Anak ayam terus menangis. Anak-anak yang lain turut bersimpati dan mengekori ibunya. Kemudian lalu seekor kucing. "Apa yang berlaku Cik Yam" tanya kucing kepada ibu ayam. " Anak aku jatuh dalam longkang, tolonglah ambilkan anak aku " ibu ayam minta bantuan kepada kucing. " Tak boleh Cik Yam sebab taring aku ini kalau terasa darah anak kamu terus aku makan" kucing memberi alasan. " Matilah anak aku dalam longkang,  tolong-tolong " ibu ayam meminta simpati. Tiba-tiba muncul seekor tikus.Kucing menjeling sang tikus. " Apa yang berlaku Cik yam " tanya tikus. " Tolonglah tikus kau naikkan anak aku ke atas, anak aku jatuh dalam longkang. " Ciap-ciap, ciap-ciap " anak ayam menangis. " Aku boleh tolong anak kamu tapi aku minta Cik Ku tu jauh sikit dari kita sebab nanti dia makan aku" kata tikus yang takutkan kucing." Hoi.. Cik Ku tolonglah kamu beredar dari sini sebab tikus nak tolong anak aku" ibu ayam merayu kepada kucing. " Baiklah Cik Yam demi keselamatan anak kamu biar aku pergi jauh" kucing beredar meninggalkan tempat itu.
     " Baru lega rasanya... sekarang Cik Yam ingat tak cerita rakan kita Cik Gagak yang kehausan di padang pasir bertemu dengan sebiji labu air yang mengandungi air yang sedikit, macam mana dia mendapatkan air itu" cerita tikus kepada ibu ayam. " Ya.. dia masukkan beberapa biji batu ke dalam labu, air dalam labu itu naik ke permukaan, akhirnya Cik Gak dapat minum dengan sepuas-puasnya" jawab ibu ayam. " Begitu juga anak kamu yang jatuh tu, masuk beberapa ketul batu dalam longkang, aku percaya anak kamu dapat naik ke atas" tikus begitu yakin cadangannya. " Tapi..macam mana kita nak menggolekkan ketulan batu sedangkan kaki dan paruhku kecil dan badan kau pun kecil" balas ibu ayam. " Kita minta bantuan Cik Ku..tapi sebelum itu biar aku beredar" kata tikus. " Terimakasih Cik Tik " kata ibu ayam
     " Cik Ku...Cik Ku tolong aku..Cik Tik ada idea nak tolong anak aku" laungan ibu ayam .Tidak berapa lama, kucing datang membantu menaikkan anak ayam dengan memasukkan beberapa ketulan batu dan anak ayam sangat gembira. " Terimakasih Pakcik Ku"..anak anak ayam bersyukur dan  berciap kegembiraan. Hidup saling bantu membantu dapat mengeratkan perpaduan. Kerja yang berat menjadi ringan. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing. Ibu ayam terus mencari makan bersama-sama anak-anaknya.

No comments:

Post a Comment