Tuesday, February 1, 2011

Dua Kali Tertipu

Keputusan SRP kini PMR agak cemerlang bagi seorang pelajar di kampungku. Ayah dan ibu sangat gembira. Wang RM20.00  dibekalkan ayah untuk membeli buku Kajian Tempatan. Aku keseorangan melangkah kaki ke bandar diraja. Aku mengayuh basikal dan menaiki bot untuk sampai ke bandar diraja. Aku membeli buku Kajian Tempatan sebagai persediaan ke Tingkatan 4 Sains. Aku satu-satu anak kampung yang terpilih ke aliran Sains. Cita-citaku nak jadi seorang jurutera.
    Aku singgah berhenti rehat di hadapan sebuah hotel. Sedang aku berehat datang seorang lelaki dalam lingkungan umur tiga puluhan dengan berpakaian comot dan matanya agak juling menghampiriku. Sikap mesra dan ramahku terus aku menegur orang itu. " Abang nak ke mana " tanya aku kepada orang itu. " Abang sedang menunggu lori ubi, hari ni abang dapat gaji" jawab orang itu yang cuba memikat hatiku."  Abang kerja apa" tanyaku lagi. "Abang kerja memunggah ubi kayu dari lori, itu sebab pakaian abang ni kotor" balas orang itu yang cuba meyakinkan aku.",  Abang ni ketagihkan rokok, adik ada duit RM3.00, abang nak pinjam sekejap, nanti abang dapat gaji, abang ganti dua kali ganda" orang itu menyambung perbualan dengan menawarkan wang berganda. Aku mula terpikat dan terus menghulurkan wang sebanyak RM3.00. Wang baki membeli buku Kajian Tempatan dan wang yang dipinjam orang itu tinggal RM12.50. Orang itu terus membeli sekotak rokok lalu menghisap rokok di hadapanku. "Buku apa tu adik " orang itu bertanya lagi. " Buku Kajian Tempatan" balasku. "Buku itu banyak di rumah abang, kalau adik pulangkan ke kedai, abang bagi percuma kepada adik, jom kita pergi ke kedai tempat adik beli tadi" usul orang itu tanpa bantahan aku terus mengekori orang itu. Kedai buku tempat aku beli tadi tidak jauh dari tempat pertemuan kami. Orang itu berjaya mendapatkan wang dengan memulangkan buku Kajian Tempatan. Aku nampak ada pertengkaran kecil antara taukeh kedai dengan orang itu. Wang itu dimasukkan dalam sakunya. Aku macam terpukau. " Adik jom kita pergi kedai basikal, abang ada janji dengan taukeh kedai nak belikan basikal untuk adik abang, adik ada duit sikit sebab abang nak bayar wang pendahuluan, adik jangan takut, abang ganti dua kali ganda" orang itu terus meminjam dan menawar ganti berganda. Aku terus percaya dan terus menghulurkan semua wang baki kepada orang itu. Sampai di kedai basikal, orang itu menyuruh aku tunggu di hadapan kakilima kedai dan dia masuk ke dalam kedai menghilangkan diri. Baru aku sedar, aku telah tertipu. Wang tambang untuk pulang menaiki bot terpaksa aku pinjam daripada seorang penjual roti yang sering datang ke kampung." Terimakasih abang Isa " aku mengucapkan terimakasih  kepada abang Isa yang menghulur wang 10 sen untuk tambang bot menyeberangi Sungai Perak. Perasaan sedih bercampur takut. Sedih kerana ditipu dan takut nanti aku dimarahi ayah.
     Aku pulang ke rumah memberitahu peristiwa malang itu kepada ibu dan ayah. " Keputusan SRP cemerlang tapi tak kenal orang baik orang jahat" ayah memarahiku. Aku mohon maaf kepada ayah dan ibu. Rakan-rakan karib ku Hot, Man, Hassan, Din, Asid, Puad, Murad datang ke rumahku yang turut merasa marah bercampur geram terhadap orang itu dan bersimpati nasib malangku. Keesokan pagi kami lapan sekawan ke bandar diraja mencari orang itu  tetapi tidak ditemui. Rupanya banyak orang yang tertipu sebelum ini hasil tinjauan kami. Awasi jika orang yang tidak dikenali yang cuba menghampiri, menawarkan sesuatu hadiah dan peluang atau cuba  berkenalan dengan kita. Mereka ada tujuan yang boleh memukau kita hingga kita lalai dan alpa yang mengakibatkan kita tertipu atau diperdaya sehingga boleh menyusahkan diri dan keluarga. Geram sampai ke hari ini di mana orang itu yang bermata belek,kulit gelap dan berbadan pendek...menghilangkan diri dalam kedai basikal..

No comments:

Post a Comment