Wednesday, January 26, 2011

Teramat Takut

Tiba-tiba aku terkejut dari tidur. Semua gelap. Rupanya talian elektrik terputus.Aku meraba-raba keluar dari bilik tidur. Aku tak tahu waktu itu pukul berapa. Dalam hati teringat mungkin ada orang pecah masuk ke rumahku. Maklumlah baru saja selesai kenduri kahwin anak sulung. Siang tadi ada orang bercerita strategi pencuri pecah masuk rumah apabila selesai kenduri kahwin. Sebelum ini pun ada pencuri masuk ke rumahku sewaktu aku di pejabat. Pengalaman ini masih bermain-main dalam benakku. Aku lihat ada api merah menyala di luar bilik tidur. Dekat tingkap aku lihat ada cahaya macam orang mengguna lampu pada telefon bimbit.Pelahan-lahan dengan terketar-ketar aku masuk kembali ke dalam bilik. Aku mengusik isteriku sedang nyenyak tidur. Isteri terkejut. "Ada orang di luar bilik kita" bisik aku perlahan. "telefon jiran minta panggil polis" balas isteriku dengan nada terketar-ketar. Aku tidak menelefon jiran takut didengari pencuri hanya sekadar memberi sms kepada jiran dan anak saudara.Dua orang anak perempuan dan dua anak lelaki sedang nyenyak tidur di bilik mereka.Tiba-tiba telefon berdering. "Ada pencurike dalam rumah, nanti saya panggil polis" jiran membalas sms. Di luar rumah terdengar deringan telefon yang berbeza dengan deringan telefon anak-anakku.Mungkin dia mendengar deringan telefonku.
   Tiba-tiba terdengar tempikan di luar rumah." Mana pencuri,mana pencuri". Aku nampak ada sinaran lampu suluh. Aku cuba membuka tingkap. Mereka terus memanjat pintu pagar yang terkunci. Aku membuka pintu. Sekumpulan Pasukan Sukarela Gerakan Kawalan Kawasan di kampungku terus menggeledah dalam rumahku. Mereka membawa kayu belantan dan lampu suluh. Anak-anak ku terkejut dan bangun dari tidur. Pasukan polis bersama Ketua Balai turut mencari pencuri di sekeliling rumahku.Pencuri mungkin telah lari lebih awal. Api merah yang menyala diluar bilik tidurku tadi adalah lampu telefon yang terlekat pada dinding. Malumlah dah takut macam-macam nampak. Azan subuh bergema. Aku mengucapkan terimakasih kepada Pasukan Polis dan Pasukan Sukarela Gerakan Kawalan Kawasan. Kalaulah dapat diwujudkan Pasukan Sukarela Gerakan Kawalan Kawasan 1 Malaysia pasti semua rakyat Malaysia nyenyak tidur dan selesa meninggalkan rumah.

No comments:

Post a Comment