Saturday, January 29, 2011

Hantu Raya

Cerita orang hantu itu tak nampak.Kalau jumpa hantu, tonggeng ke belakang dan tengok melalui celah kangkang kita akan nampak hantu itu tergantung-gantung tidak memijak bumi.Hantu sangat hodoh dan menakutkan.Hantu yang terdapat di kampung biasanya disebut hantu raya dan hantu punjut atau hantu pocong. Hantu raya berbadan besar dan tinggi. Hantu punjut berbadan seperti manusia yang memakai pakaian kafan. Cerita-cerita ini menakutkan aku untuk keluar malam. Kalau keluar malam, ibu akan melarang dan akan menakutkan aku dengan kata-kata " keluarlah nanti jumpa hantu ". Kata-kata itu dapat menyelamatkan aku daripada keluar malam.
   Suatu senja aku dan Recu duduk dipangkin halaman rumahku. Aku terdengar bunyi gesekkan dedaun kering. "Apa tu Recu,kau tengok di belakang kita" celah aku bercampur rasa takut. Recu memandang ke belakang dan terus belari ke bawah rumah. Aku pun turut lari. Recu seorang pemuda yang berani. Dia mengambil kayu-kayu getah di dalam celong di bawah rumah lalu membaling ke arah satu lembaga putih yang sedang menggesek dedaun kering. Apabila sampai ke arah lembaga putih itu. Lembaga itu telah hilang. Recu tidak percayakan hantu. Recu dan aku terus ke rumah Pakcik Di jiran  di sebelah rumahku. Pakcik Di sedang menggosok kain.Kami masuk ke rumah Pak Cik Di. Recu terus mencari sesuatu di rumah Pak Cik Di. "Apa kamu cari Recu" Tanya Pakcik Di sambil menggosok kain. " Tadi kan Pakcik yang menyakat kami" balas Recu. "Takkanlah Pakcik nak sakat kamu, Pakcik tengah seterika kain ini" jawab Pakcik Di. " Tadi Pakcik kami nampak hantu dekat rumah saya, kami sangkakan Pakcik pakai kain sembahyang Mak Oteh, kemudian menyakat kami" jelas aku kepada Pakcik. " Itu le, waktu maghbrib orang sembahyang, tapi kamu berdua asyik bersembang aje " satu pukulan kepada kami. Kami tak menjawab dan membisu.
    " Pakcik malam ini kita nak masak apa " tanya aku kepada Pakcik. Pakcik Di seorang yang rajin dan pandai memasak pelbagai juadah dengan tujuan untuk mengumpul para belia pada waktu malam." Kita buat cucur bawang Pakcik" sampuk Recu. " Boleh..pergi beli tepung, minyak dan sos cili " balas Pakcik Di. Recu dan aku terus mengayuh basikal membeli keperluan untuk juadah cucur bawang di sebuah kedai runcit yang tidak berapa jauh dari rumah Pakcik Di. Apabila kami pulang dari kedai, di pertengahan jalan berhampiran rumahku, aku nampak satu lembaga putih setinggi tujuh kaki. Recu menyuluh arah lembaga putih dengan lampu basikal. Wajah yang sempat aku lihat sangat hodoh dengan memakai pakaian kapan orang mati dan kakinya tidak memijak bumi. Recu dan aku melepaskan basikal dan barang-barang yang dibeli. Kami berdua lari lintang pukang ke rumah Pakcik Di. "Pakcik, pakcik buka pintu" dengan nada ketakutan kami mengetuk pintu rumah Pakcik Di. "Masukle pintu tak berkunci" balas Pakcik selamba. "Ngapa kamu berdua ni terhungap-hungap' tanya Pakcik Di. " Kami jumpa hantu Pakcik" jawabku terketar-ketar. " Habis..mana tepung,minyak yang aku suruh beli" tanya Pakcik Di lagi. "Dah kami buang dekat rumah Tam" kata Recu.Malam itu kami berdua tidur di rumah Pakcik Di kerana takut balik ke rumah.
    Keesokan pagi kami berdua berjumpa dengan Yeop Noad. Yeop Noad seorang bomoh kampung. "Yeop, semalam kami berdua jumpa hantu yang tingginya lebih kurang tujuh kaki"  aku maklumkan kepada Yeop Noad. "Di mana kamu jumpa" tanya Yeop Noad. "Dekat rumah Tam"  balas Recu. "Oh..itu hantu raya yang tengah mencari tuannya, mungkin tuannya dah mati" Yeop Noad menajawab selamba. " Jangan berjalan malam nanti  berjumpa hantu lagi" Nasihat Yeop Noad kepada kami. Cerita-cerita yang disiarkan dalam media massa seperti televisyen wajar diteruskan walaupun ada unsur khurafat tetapi ada kebaikan supaya anak-anak muda  tidak keluar malam dengan tujuan merempit atau berfoya-foya yang banyak membazirkan masa muda mereka.Kalau di luar negara pihak berkuasa dan berwajib melarang anak-anak muda bersidai di tepi-tepi jalan melebihi jam 10.00 malam.

1 comment:

  1. Kekadang dalam membentuk dan menasihati anak anak kita jua perlukan pendekatan yang begitu...bukan untuk menakutkan tapi diera kita dulu inilah caranya...berbagai cara yg org tua kita ketengahkan...umpama jangan duduk diatas bantal...nanti dapat bisul...kalau kita kaji sedalam dalam tujuan larangan tu...kita akan temui jawapannya dari pemikiran kita yang bernas

    ReplyDelete