Monday, February 14, 2011

Pementasan Terakhir

Persatuan Belia MAYC Kg. Bendang Kering bersidang kali ke 3. Mesyuarat itu telah memutuskan akan menganjurkan satu aktiviti untuk mengumpul dana bagi mengisi tabung persatuan. Aktivitinya menjurus ke arah pengembangan budaya Malayu melalui pementasan. AJK pengelola telah dibentuk bagi mempastikan pementasan ini berjalan dengan lancar. Acara persembahan seperti lakonan, boria, nyanyian, pembacaan sajak ,lawak jenaka dan tarian Melayu asli mahu dipaparkan dalam pementasan itu.
     Cikgu Halim selaku pengerusi persatuan berharap semua AJK dapat melaksanakan tugas tanpa kecacatan.Semua ahli belia Kg. Bendang Kering bergabung tenaga mendirikan pentas, membuat latihan dan pelbagai persiapan. Tiang pentas dibuat daripada batang pinang dan lantainya daripada papan. Atap pentas daripada zing. Dindingnya daripada kain dan guni. Tabir pentas daripada kain yang berwarna-warni." Cikgu.. lampu pentas dan sekeliling padang saya sediakan." celah Haizerman menawarkan kepakarannya. " Terima kasih ...Man.. bertambah serilah pementasan kita tahun ni," balas Cikgu Halim menerima tawaran Haizerman. " Tam..macam mana persembahan pentas," tanya Cikgu Halim kepada aku yang ditugas sebagai AJK Persembahan. " Semua beres cikgu..para belia dan beliawanis telah berlatih..siang dan malam," ujar aku kepada Cikgu Halim. " Boria dan sajak....macam mana," tanya Cikgu Halim lagi. " Ji, Asma, Yam, Jawa, Timah dan semua yang terlibat telah berlatih bersungguh untuk persembahan boria dan saya sendiri akan membaca sajak bertajuk Kg. Bendang Keringku Indah Permai  dan Asan ahli belia yang kacak sebelah saya ni, akan meniup seruling semasa saya membaca sajak " sambungku menjawab pertanyaan Cikgu Halim.
      AJK Jualan Makanan yang bertanggungjawab menjual makanan dan minuman telah menyediakan gerai jualan. AJK Jualan tiket untuk menyaksikan pementasan telah menyediakan kaunter jualan tiket di tepi padang sekolah.Tiket bayaran masuk dikenakan sebanyak 30 sen seorang. Pasukan polis diminta mengawal keselamatan sepanjang malam pementasan . Pasukan polis membenarkan masa pementasan bermula jam 8.00 malam hingga 12.00 tengah malam. " Cikgu Halim...bolehke kami nak tumpang buat persembahan malam ni di kampung cikgu," tiba-tiba muncul suara daripada salah seorang  pemuda yang datang berempat dari kampung berdekatan menawarkan diri untuk membuat persembahan.. " Persembahan apa?" tanya Cikgu Halim. " Kami ada 3 gitar karen dan 1 drum..kami boleh bermain gitar karen....persembahan pementasan cikgu malam ni lagi lebih menarik," jelas salah seorang pemuda itu. Kami yang sedang bersiap sedia untuk persembahan malam itu merenung sesama sendiri sambil menggeleng-gelengkan kepala apabila Cikgu Halim memandang ke arah kami. Bahasa isyarat itu difahami Cikgu Halim. " Minta maaf..pesembahan kami lebih mengutamakan kesenian  budaya Melayu....lagi pun masa persembahan kami pun begitu padat," Cikgu Halim menolak tawaran keempat-empat pemuda itu." Tak apa le cikgu.." Keempat-empat pemuda meninggalkan kami dengan wajah yang hampa dan marah.
      Cuaca malam pementasan itu, begitu baik. Ramai penonton datang dari seluruh pelusuk daerah ini. Kutipan tiket amat memuaskan. Jualan laksa paling laris pada malam itu. Persembahan boria dengan pakaian sedondong cukup menarik. Drama lakonan Man Cina dan rakan-rakannya yang bertajuk Cucu Cicit Jebat amat mengkagumkan. Tarian inang dan zapin daripada belia dan beliawanis cukup mengasyikkan. Nyanyian lagu Melayu asli, lagu pop yeh-yeh , lagu-lagu 70an dan lagu-lagu 80an didendangkan dengan iringan Pancaragam Puspa Dewi Kg, Bendang Kering. Abang Mat Hadri menyanyikan lagu Di Ambang Sore yang dipopularkan Dato 'Ahmad Jais. Abang Mat Hadri pernah mendapat naib johan dalam pertandingan lagu yang dianjurkan oleh RTM. Johan ketika pertandingan itu adalah Dato' M.Daud Kilau.Tiupan seruling dari Asan yang begitu syahdu dan mendayu mengiringi sajak ciptaanku." Kg. Bendang Kering Indah Permai, Di sini tempat aku dilahirkan, di sini tempat jua aku dibesarkan...." ku baca untaian sajak hingga ke bait terkahir. Tepukan gemuruh menamatkan pementasan jam 12.00 tengah malam.
      " Hoi..siapa yang pecah tayar kereta aku," terdengar tempikan dari jalan raya. " Aku pun kena ni..sapa pecah tayar kereta ku," satu suara lagi terdengar di tengah orang ramai yang berpusu-pusu hendak pulang.Cikgu Halim dan Ketua Kampung terus meghampiri suara itu. Setiausaha persatuan iaitu Cikgu Syed, aku dan beberapa AJK lain bergegas mengekori Cikgu Halim. Pasukan polis ada di situ sedang menasihati kedua-dua orang yang malang itu, agar bersabar. Aku melihat sendiri memang perbuatan khianat daripada seseorang. Orang itu memasang paku yang diasah begitu tajam di atas sekeping papan.Orang itu menahan papan yang berpaku itu dibawah tayar hadapan dan belakang kereta. " Saya minta Ketua Kampung, Cikgu Halim, Setiausaha dan AJK, datang ke balai polis malam ni," tegas salah seorang pasukan polis yang bertugas pada malam itu.Adakah perbuatan khianat itu daripada keempat-empat pemuda itu?..mungkin..pasukan polis terus menyiasat

4 comments:

  1. Bagus tu.... teman ingat lagi apa yang ponah kita buat di era awal 80 an dulu....

    ReplyDelete
  2. Teman masih ingat lagi satu sketsa yang berlatar belakangkan lagu 'SENANDONG SEMALAM ' bakat anak kampong kita dlm bidang lakunan hebat juga rupanya,Salah seorang pelakun dlm sketsa itu telahpun pergi mendahului kita mengadap Ilahi...Alfatihah buat rohnya ( JAMIL SAID ) semoga rohnya ditempatkan bersama sama orang yang soleh....

    ReplyDelete
  3. Alfatihah buat arwah Jamil moga rohnya bersama orang-orang beriman

    ReplyDelete