Saturday, February 5, 2011

Angkara Bunga Api

Lima hari lagi 1 syawal akan menjelang tiba. Haris dan Harman telah berkira-kira untuk membeli bunga api. Harga bunga api di sini terlalu tinggi.Bunga api ini akan dihadiahkan kepada adik-adik mereka untuk bermain pada Malam 27 Ramadan .Mereka mengambil keputusan akan membeli bunga api di negara jiran. Harganya lebih murah jika dibandingkan dengan harga pasaran tempatan. Apatah lagi di negara jiran ada dua gadis telah menunggu kedatangan mereka. Mereka telah mengenali kedua-dua gadis itu semasa gadis itu bekerja di negara ini. Ini peluang terbaik kedua-dua adik beradik itu ke negara jiran sambil membeli bunga api." Buat ape kamu Haris, Harman ke negeri orang mencari bunga api, di pekan kita sini pun banyak bunga api" nasihat ibu setelah kedua-dua adik beradik memohon kebenaran ibu mereka." Haris dan Man nak melancung bu " balas Haris. " Melancung ke melencung " ibu menyindir kedua-dua anaknya yang sering berulang alik ke negara jiran." Lagi pun ibu kami nak belikan bunga api untuk adik-adik" sampuk Harman. " Lantak kamu le Man, orang bulan puasa ni banyak beribadat, tapi kamu berdua ni banyak bersubahat" tegur ibu. " Subahat ape bu, kami kan buat jahat, kami cuma nak jalan-jalan aje" balas Haris. Ibu terus ke dapur setelah selesai melipat kain di anjung rumah. Haris dan Harman berpandang-pandangan sambil menonton televisyen.
   Mereka berdua tidak memperdulikan nasihat ibu. Haris mengambil kunci kereta dan terus ke garaj kereta.        " Jom Man kita pergi.... mak..kami pergi " Haris mengajak Harman sambil memohon kebenaran kepada ibu. Ibu sebok memasak juadah berbuka puasa. Haris dan Harman meninggalkan perkarangan rumah dan terus ke negara jiran. Mereka menggunakan "border pass" untuk keluar masuk ke negara jiran. Sampai di negara jiran pihak berwajib negara itu menahan kereta mereka. Apabila digeledak didapati ada dua tiub benda haram. Mereka berdua ditahan dan dipenjara. Mereka merengkok dalam penjara semasa takbir 1 syawal bergema. Ibu dan seluruh keluarga menangis atas nasib malang yang menimpa ke atas Haris dan Harman. Hari Raya tahun itu menjadi suram. Syurga di bawah telapah kaki ibu. Nasihat ibu ada azimat dan ada hikmahnya.
   Kedua-dua gadis yang sedia menunggu kedatangan Haris dan Harman terkejut mendengar berita tertangkapnya rakan mereka. Mereka datang menziarahi Haris dan Harman di penjara. Mereka membawa makanan dan minuman. Bapa dan ibu Haris dan Harman tidak mendiamkan diri. Mereka menghubungi pihak berwajib di negara jiran. Pihak berwajib membenarkan ikat jamin bersyarat . Mereka berdua dibenarkan keluar penjara dengan bayaran RM31,000.00 setiap seorang dan perlu melapor diri seminggu sekali. Bapa dan ibu Haris dan Harman terpaksa menjual tanah bagi mendapat wang sejumlah itu bagi mambayar ikat jamin kedua-dua orang anaknya.Semasa di mahkamah negara jiran seseorang telah menasihati bapa agar berhati-hati dengan sindiket meletakkan benda haram itu ke dalam kereta. Mungkin Haris dan Harman terinaya atau..... Belilah barang-barang tempatan lebih selamat dan membantu pembangunan negara.

1 comment:

  1. ini satu balasan anak yang engkar dengan nasihat mak.Anak yang engkar susah nak berjaya.Mungkin juga mereka terinaya.negara orang kita tak selamat.negara kita hampir 1juta lebih pati selesa disini untuk berkerja dan mereka selamat . So..berhati-hati .cerpen ini ada unsur berkaitan kempen beli barangan tempatan dan moral.

    ReplyDelete