Wednesday, January 7, 2015

Bah Naik Kolam Tenggelam

26.12.2014.Hujan renyai-renyai tidak berhenti-henti.Air Sungai Perak semakin naik.Malam beransur melabuhkan tirai.Aku tidak dapat melelapkan mata.Apa tidaknya berita televisyen,radio dan sistem pesanan ringkat terus memperingatkan aku supaya berjaga-jaga.Ini bermakna aku tak boleh tidur.Aku perlu mempastikan keselamatan isteri, anak-anak dan cucu-cucu.Anakku yang sulung masih dalam pantang.Aku menerima seorang cucu lagi.Aku terfikir jika berlaku banjir mengejut..macam mana..aku akan cuba menggunakan sampan yang terbiar sebelah rumah sewaku.Atau aku mengajak keluargaku naik kereta unser dan memecut ke sebuah bukit berhampiran rumahku.Sedang aku memikirkan musibah itu,aku tidak sedar mataku terlelap juga.

Keesokan pagi aku cuba meninjau di pekan Karai.Ramai orang berkumpul berhampir Jambatan Victoria.Memang air sungai semakin naik.Tiba-tiba telefon berdering dan aku meleret di skrin handphoneku.
." Helo assalamualaikum cikgu". "waalaikumussalam, ada apa Nasa", aku terus menjawab dan bertanya. " Cikgu kolam kita semakin dinaiki air,apa kita nak buat" tanya Nasa. " Cuba tenang,sikit lagi saya sampai,cuba cari orang yang boleh menjala ikan,cuba pakat dengan cikgu Syed"" Baik cikgu". Aku terus bergegas ke kolam ikan talipia milik Koperasi Kg.Bendang Kering.

Sesampai di kolam,sudah ramai ahli koperasi menunggu.Jalan raya sudah mula dinaiki air.Kereta aku terpaksa diletakkan di tepi jalan utama sebelum tiba di kolam.Aku terpaksa menumpang kereta cikgu Syed yang mampu meredah air.Apa lagi operasi menjala ikan diteruskan.Air terus naik.Ikan talipia yang diternak sebanyak 2080 ekor hanya dapat ditangkap lebih kurang 200 ekor.Ikan di bahagikan kepada ahli-ahli yang berdekatan di kampung.Ada yang dijadikan pekasam.Ada yang dijadikan lauk pauk untuk makan malam.

Kerugian pasti berlaku kerana apabila air naik banyak ikan yang keluar kolam.Selang beberapa hari aku datang semula ke tepian kolam.Aku cuba menabur makanan ikan tetapi tidak ada seekor ikan pun yang menyambar makanan.Ini bermakna ikan-ikan telah keluar dari kolam.Aku redha menerima bencana ini.Ahli-ahli koperasi juga perlu redha terhadap ujian Allah dalam musibah ini.


No comments:

Post a Comment