Monday, June 3, 2013

Anugerah Hari Guru 2013

Segalanya bermula sebuah ciptaan yang dipanggil sigai.Satu inovasi membantu murid-murid yang kurang atau tidak menguasai sifir.Tahun 2001 sekadar mendapat hadiah saguhati sempena Hari Guru Negeri Perak.Tahun 2002 tercipta sigai kit yang dibangunkan oleh sebuah syarikat milik bangsa Cina di Ipoh.Tahun 2003 diguna pakai 2 buah sekolah iaitu SK.Talang dan SK.Karai.Tahun 2004 diperkenalkan di Universiti Pendidikan Sultan Idris,Tanjung Malim.Tahun 2005 dibentang dalam Seminar Kepimpinan Pendidikan di Alison Resort Negeri Sembilan.Tahun 2012 meletop Johan Inovasi Peringkat Kebangsaan anjuran MOSTI Kuala Lumpur dan pingat gangsa peringkat antarabangsa di Taiwan.Kali ini dibantu pelajar dan guru-guru Sekolah Menengah Agama Addiniah AlIslamiah, Padang Rengas.Orang yang bertanggungjawab membawa team sigai ke mercu kegemilangan adalah Ustaz Taufik Suhaimi ketika itu beliau memegang jawatan sebagai pegawai inovasi di Unit Kualiti Jabatan Pendidikan Perak.Kini aku perkembangkan kaedah sigai kepada anak didik tunas sigai di SK.Kati yang melibatkan sigai darab dan sigai bahagi. Itulah sebahagian retetan koronologi perkembangan sigai.Sifir garis itamta.Cecelah retetan itu tiada ramai yang tahu bahawa sigai juga dibantu oleh Pejabat Pelajaran Daerah bagi mengekalkan hak milik pencipta di mana sigai telah di copy right di Sirim Shah Alam. Di sini aku menjadi serba salah antara penciptaan dan perkembangan sigai.Akhirnya aku memilih penciptaan.Maka dengan penuh kesyukuran proses perkembangan berjalan dengan lancar.Satu liputan sigai dirakamkan oleh TV9 di Sekolah Menengah Agama Addiniah AlIslamiah, Padang Rengas.Aku diperkenalkan oleh TV9 sebagai guru pembimbing.Tak mengapalah kerana aku juga turut membimbing pelajar sekolah tersebut.Sekali lagi aku dibantu Jabatan Pendidikan Perak bagi mengekalkan hak milik penciptaan.Pejabat Pelajaran Daerah Kuala Kangsar memberi pengiktirafan sigai adalah milikku.Nama aku dicalonkan oleh Pegawai Pelajaran Daerah sebagai penerima pingat penghormatan guru dan Pegawai Unit Kualiti Jabatan Pelajaran Perak mencalonkan aku sebagai penerima anugerah khas inovasi guru sempena Hari Guru Negeri Perak 2013.Terima kasih kepada semua yang terlibat secara langsung atau tidak langsung bagi penerimaan kedua-dua anugerah berganda ini.Syukur alhamdullillah.

2 comments:

  1. assalam...memang betul2 cerpen...tahniah..

    ReplyDelete
  2. paridah..yang betul bukan kebetulan tetapi yang benar ada kebenarannya...terimakasih banyak..respon

    ReplyDelete